Bildbomb: Middag med vänner

Har glömt att lägga upp bilder sen i lördags när vi var några stycken som åt hemma hos mig. Startade middagen med lite god ostbricka medans jag fixade grillat. Jag drack mitt favoritrosé till ostarna som var kvibille gräddädel och en brie camembert tårta.
 
  Jag fixade så klart en lite fördrink också, eller ja fanns dom som drack fler än en;). Recept på den hittar du HÄR.
 
Bröd att grilla som jag smetade in i rapsolja, hackad vitlök, hackad rosmarin samt timjan.
 
Marinerad oxfilé som legat sen dagen innan. Marinad: soja, rapsolja, tabasco chipotle, färsk timjan.
 
Denna gång så la jag på allt kryddsmör jag hade gjort direkt efter jag grillat klart så det fick smält fint över köttet. Det är alltså ett café de paris smör jag gjort och den är to die for. Kryddmixen kan du köpa hos oss i delikatessdisken på Ica Maxi Falun. Det står glasburkar ovanpå våran ostdisk, finns i smakerna bruschetta, tzatziki och café de paris.
 
Gjorde en sallad till köttet, alltså inga kolhydrater denna gång. Funkade även för killarna. Salladen bestod av blandsallad, blandade små tomater, röd lök, grillad halloumi, smörstekt sparris. Sen tror jag inte det var så mycket mer, väldigt god var den.
 
Hade en kall sås denna gång, tzatziki, som var gjord på grekisk yoghurt, vitlök, hackad gurka. Gillar att det är lite mer crunch i bitarna än att man river dom som man gör i en "vanlig" tzatziki. Jag tar även bort själva "kärnhuset" {som man ska göra} eftersom det släpper så mycket vätska ifrån det. Några varv med svartpepparkvarnen och några nypor salt, voila.
 
 
Till maten avnjöt jag ett rött vin ifrån Tina Nordström faktiskt, det kan man inte tro när man ser flaskan. Jag köpte den mest för jag gillade flaskan. Vinet heter Tina Montepulciano d'Abruzzo och är ett vin ifrån Italien med 13.5 %. Fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, plommon, örter, lakrits och choklad. Det har nr 76396 på systembolaget och kostar 89:-. Väldigt gott vin så det rekommenderar jag. Lite mer smak på det här och man jämför med hennes andra vin.
 
En väldigt mysig kväll, fler sånna på ingång med start imorgon.
grillat - lördag - ostbricka - oxfile - rose - rödvin - sallad - vänner