Minicalzone

 
Om du brukar få pizzadeg över som jag brukar få så kanske du inte är så värst sugen att klämma i dig en pizza dagen efter igen så detta kanske kan vara ett alternativ för att göra slut på degen. Annars går det även utmärkt att frysa ned degen.
 
Detta är en pizzadeg jag använder mig av varje gång jag bakar pizza och har 250 grader i ugnen. En pizza tar cirka 10 min.
 
 
Pizzadeg:
25 gram jäst
2.5 dl vatten
2 msk olja
0.5 tsk salt
5-7 dl vetemjöl
 
 

Värm upp vatten till 37 grader {fingervarmt}. Smula ned jästen i bunke och häll över lite av vattnet över jästen och rör runt tills det är upplöst. Häll i resten av vattnet och tillsätt salt och olja. Tillsätt vetemjölet, lite i taget. Vispa tills det blivit en fin deg. Låt jäsa i cirka 45 minuter under bakduk.

 

Mjöla och knåda degen på bord tills den är smidig. Sen kavlar du ut som små rektanglar, beroende på storleken du vill ha på calzonen. Lägg fyllning i ena kanten närmast dig som te x tomatsås, ost, skinka, lök eller som Kevin fyllde sina med skinka, banan och curry. Sen viker du in hörnen och rullar ihop den till en bulle, försök att nypa ihop skarven lite så inte det läcker ut ost och tomatsås under bakning.. Lägg på plåt med bakplåtspapper med skarven nedåt och grädda i mitten av ugnen cirka 10 min på 250 grader.






calzone