Visste du detta om, Banan!

Om det är någon frukt som jag äter mycket av så är det banan. Jag kan äta upp till 4-5 stycken om dagen {har redan tryckt i mig 2 idag}, tycker det är enkelt att trycka i sig och jag gillade inte det alls förut men nu äter jag dom som om jag vore en apa. Veronica som jag jobbar med brukar kommentera det ganska mycket för så fort vi ses så sitter jag där med en banan i handen haha!
 

Banan är den mest kolhydratrika frukten och är därför bra att ta i samband med fysisk träning för att snabbt ge extra energi, innan, under eller efter träningen. Banan innehåller den naturliga sockerämnena glukos, fruktos och sackaros. Bananer har ett högt innehåll av snabbt upptagliga kolhydrater och samtidigt ett lågt innehåll av protein. Den kombinationen gör att bananer är effektiva att öka hjärnans innehåll av signalsubstansen serotonin.

 

Banan är bra mot högt blodtryck {det finns i min släkt} då den innehåller mycket kalium och magnesium. Kaliumet kan vara bra för att motverka stress, och magnesiumet mot huvudvärk. Banan innehåller pektin som är blodsockersänkande, är bra mot PMS, sänker det onda LDL-kolesterolet, renar även kroppen från toxiner, samt motverkar baksmälla. Bara att trycka i sig dagen efter festen alltså;). Banan har visat sig bra vi mag- och tarmsår. Bra mot magcancer.

 

Banan innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin, vilket är bra för att motverka bl.a depressioner. Ät massor av bananer om du är deprimerad. Som en extra bonus går du ner i vikt.  Bananer fungerar på det sättet som en mild form av lyckopiller {därav min damp eller?:)}, som just också hjälper att öka hjärnans innehåll av serotonin. Störningar i serotonin sägs vara en medverkande orsak till några former av depression, neuroser och andra mentala störningar. Serotonin gör det också enklare att somna. Äntligen fungerar den nya generationen bantningspiller bland annat via serotonin, genom att serotonin också ger en bättre aptitreglering. Det är viktigt att välja mogna bananer, eftersom kolhydraterna måste tas upp snabbt för att ge optimal effekt. Ju mer mogen en banan är, desto snabbare är kolhydraterna.

banan