Burger night

Igår gjorde jag och Kevin egna hamburgare, pommes och rotfruktschips. Det var länge sen jag åt så gott, kunde ätit ihjäl mig men maten tog slut och det var nog lika bra det. Kryddade burgarna med salt, peppar och smokey barbecue sås.
 
För att få riktigt tunna chips så körde jag den på min mandolin jag fick av snälla Malin i somras, hon hade en som bara låg i hennes skåp ouppackad och efter jag fick den har den använts flitigt. Igår körde jag potatis, palsternacka och morot. Friteringen körde jag i min nya gryta ifrån Le creuset och jag friterar i en vanlig matolja. Jag använder aldrig termometer men ska du göra chips så fritera i ungefär 130 grader. Jag friterade faktiskt 2 ggr för att få dom extra krispiga och sen körde jag salt & nymalen svartpeppar på, sååååå gott!!!
 
Jag friterade även pommes, dom förkokar jag alltid cirka 10 min och sen friterar jag dom 2 ggr för extra krispiga. Det ska ungefär vara 160 grader om du kör med temp.
 
Jag har alltid guacomole på hamburgare istället för hamburgerdressing för jag tycker det är supergott. Enkelt, mixa 1-2 avokado med några cocktailtomater, en halv röd lök, saft ifrån en 1/2 lime, salt och chili pulver smokey. Enklare kan det inte bli ;).
 
Ost och knaperstekt bacon, lite jalapenos och grönsaker så är jag nöjd!
 
 
Det vattnas i munnen kan jag lova av att skriva det här inlägget och hungrig är jag, har faktiskt inte ätit lunch eller middag idag.. bara några mackor så jag måste trolla fram nått enkelt innan jag ska titta lite tv. Men kan lova er att det dröjer inte länge förräns jag kommer äta det här igen och dååå ska jag göra en hel balja med pommes och chips;).
hamburgare - middag