Halstrad pilgrimsmussla med mangosalsa

 
Förra helgen så åt jag och Kevin en 3-rätters middag (hur jag nu lyckades med det med pga min hand men jag hade en bra hjälpreda) och vi åt pilgrimsmussla till förrätt. Jag har aldrig ätit det förut då jag verkligen är en kött tjej men har blivit mer sugen att utforska fisk & skaldjursvärlden så vi gav oss ut på djupt vatten.
 
Jag hade faktiskt bara köpt 3 st pilgrimsmusslor för Kevin var lite anti mot det här men efter han smakade av min tallrik så skulle ha också äta det nästa gång, bra betyg med andra ord. Till honom gjorde jag en liten tapastallrik istället.

 
 
Avokadokräm:
1 avokado
citron eller limejucie
salt & peppar
 
Mixa ihop med en mixerstav och smaka av.
 
 
Mangosalsa:
Mango, fint tärnad
Röd chili, finhackad
Purjolök, finstrimlad
Persilja, finhackad
Saft ifrån lime
Salt efter smak
 
Blanda ihop och smaka av.
 
 
Ta bort muskeln på pilgrimsmusslan som sitter på sidan. Salta och peppra med nymald svartpeppar. Stek i smör, cirka 30-60 sek på varje sida. Servera direkt med avokadokrämen, mangosalsan, ringla lite fin rapsolja på sidorna och dra några varv med svartpepparkvarnen ovanpå musslorna/salsan... Ät och njut med ett glas vitt till!
avokadokräm - förrätt - mangosalsa - matblogg - middag - pilgrimsmussla