Double Chocolate Brownie with Salted Caramel

Jag fick ett super STORT paket med Odense produkter ifrån Buzzador under förra veckan och jag började med att baka brownies med egenkokad kolasås. Dagen jag bakade brownies så tyckte jag dom inte alls var nå goda men kolasåsen var såååå jäkla mumsig. Smakade typ som rinnande knäck he he. Vill du också ha chansen att få testa produkter ifrån Buzzador så skriv ned din mailadress i detta inlägg så skickar jag en inbjudan!
 
 
Kolasås

2,25 dl = 225 ml strösocker
6 msk = 81 g osaltat smör, rumstempererat
1,1 dl = 110 ml grädde, rumstempererat
1 to 1½ tsk flingsalt
 
I en medelstor kastrull , värm socker på medelhög värme i ca 5 minuter . Använd en slickepott för att då och då röra om sockret, till botten av pannan . Först blir sockret klumpigt , men det kommer att smälta och börja bli en brunaktig färg . Rör inte alltför ofta , precis tillräckligt för att hålla allt jämnt matlagning .

Efter cirka 5 minuter, bör sockret vara smällt . När det blir mörkt bärnstens nyans , ta bort från värmen omedelbart och rör i smör . Blandningen kommer våldsamt bubbla, och så ska det bli så du gör inget fel . Använd din slickepott för att röra om i blandingen tills de smälter samman helt. Detta kan ta  en liten stund. Jag rörde som en idiot men till slut så lyckades jag.

Sen häller du i grädde och havssalt . Du kan använda 1 till 1½ tsk , beroende på hur mycket sälta du gillar. Använd din slickepott att röra tills allt är blandat . Ställ tillbaka kastrullen på plattan i ca 30 sekunder, rör hela tiden . Ta bort från värmen och låt svalna i 15 minuter .
 
Av detta recept så blir det mer än vad du ska ha i kakan, perfekt för att hälla ännu mer över vid servering;).
 
 
 
Sparade i alla fall alla brownies och dagen efter så var Elin & Rickard hit för att käka middag. Så jag testade att plocka fram brownies till efterrätt, så det vart det, glass & kolasås. Jag hade iofs nötter och vindruvor på min taqllrik också och det var riktigt gott tillsammans. Rickard undra hur sjutton jag kunde tycka att dom inte smakade bra, var typ det godaste han ätit någonsin ha ha. Så här kommer receptet på brownies med.
 
Double Chocolate Brownie
 
1,7 dl kakao
3,4 dl socker
2 ägg
160 gram osaltat smör
1,1 dl mjöl
1.4 tsk vanilj extrakt
1 gram salt
1-2 tsk kokat kaffe valfritt
100 gram mörk choklad jag använde Odense
 
Sätt ugnen till 175 grader. Ta fram en ugnsform, cirka 10x8 cm, smörj och lägg i bakplåtspapper.
Smält smör i mikron. Rör i socker, ägg, vaniljextrakt, salt och kaffe. Blanda ihop och sikta sedan ned  kakaopulver och mjöl, blanda. Hacka ned chokladen i mindre bitar och ha i smeten, blanda om.

Ha lite mer än halva smeten i formen, sprid jämnt till kanterna. Häll cirka 1/2 - 1 dl av karamellsåsen över brownie smeten, återigen sprid jämnt men inte riktigt till kanterna. Ha på resten av brownie smeten över kolasåsen, täta så mycket du kan så inte kolasåsen syns! Syns lite så är inte det hela världen.

Grädda i ungefär 40 minuter, kolla med kniv i mitten om kakan är torr. Ta ut från ugnen och låt svalna helt ( ca 1 timme ) . Skär i 9 rutor och ät med massa kolasås och glass!
 
bakabuzz - brownie - buzzador - fikabuzz - kolasås - odense - odensemarcipan
25
Rebecka

Åh, vad gott!v Måste testas :D

rebecka_liljestad@hotmail.com

Kram

Svar: Ja gör det! :)
Linda

JOSEFINE -

Alltså, det där ser helt fruktansvärt gott ut. Om nom nom!!

Svar: Tack Josefine :) du får baka ett gäng själv!
Linda

Hanna

Åh så gott!

Svar: Du får baka själv :)
Linda

Jasmine

Ser jätte gott ut! :)

Svar: Tack :)
Linda

Emma

Mmm hade suttit fint! 😋

Svar: Du får testa och baka :)
Linda

Mjolkfriabakverk

Ser mycket gott ut! Fin blogg du har.

Svar: Tack tack :)
Linda

Marie Bergman

Wooow vad gott det ser ut =)

Svar: Tack Marie :)
Linda

weronica johansson

Ser riktigt gott ut 👍 måste testas!

Svar: Tack! Ja gör det :)
Linda

Elina

Jag fattar inte heller hur du kan tycka de inte vart nå goda, och jag har inte ens smakat?! Haha...

Svar: Haha ja men dom var goda, med glass osv :)
Linda

Sofia

Ser så himla gott ut!

Svar: Tack Sofia :)
Linda

Marja - Baka Sockerfritt

Vilka bilder! Blir chokladsugen..

Svar: He he då har jag lyckats :)
Linda

Johan

Låter och ser gott ut.

Svar: Tack :)
Linda

Robex Lundgren

mumms

Josefin

Åh vad gott det ser ut! :)

Benington.se

Dom ser helt gaaaalet goda ut i alla fall! :D Måste hem och prova!

Svar: Ha ha ja gör det :)
Linda

Sara

ser fruktansvärt goda ut 😁😀

Svar: Tack :) Du får testa att baka dom!
Linda

Louise

Mums, måste verkligen prova!! Tack för recept!! :D

Svar: Tack själv =). Det var så lite så
Linda

Kattis

Tycker det ser galet gott ut!:D

Svar: Härligt =) tack!
Linda

Mandosa - Mode & Skönhet

Åh men gud vad gott!

Svar: Går ner haha ;)
Linda

princessmelis.com

Mums vad gott!!

Svar: Verkligen :)
Linda

Malin Wederberg

Vad gott :D

Svar: He he ja ;)
Linda

Ronja Flygare

Men åhhh så gott!

Hoppas på att du kan hjälpa mig, jag tävlar nämligen om en superfin handväska från by malene birger och skulle verkligen bli glad om du ville slänga in ett ord här så mina chanser till vinst ökar:
http://www.autre.fi/bloggar/streetstyle/ronja-flygare#comments-holder

(den outfit med mest kommentarer vinner, spännande).. Tack på förhand! ♥

Carolina Hell

Lät som något perfekt att ha på ett dessertbord under vårt bröllop :) så jag testar gärna carrohell@gmail.com

Svar: Grattis till erat bröllop :) Hoppas det ska smaka.
Linda

Anna

Åh det låter perfekt! Vad innebär det att testa från Buzzador? anabanena___@hotmail.com

Svar: Att du får chansen att få testa massa saker. HAr skickat en inbjudan till dig, hoppas du fick den på mail.
Linda

Carolina Hell

Vem var det som vann? :)

Svar: Vann va då?
Linda