1 deg och 2 olika pizzor

Igår kväll så gjorde jag en pizzadeg, var så otroligt sugen på pizza och eftersom jag är ensam hemma så blir det ganska mycket pizzadeg över så det blev pizza till lunch idag också.. Men det finns fortfarande pizzadeg kvar så kanske blir pizza imorgon igen ha ha. Nej inte för mig i alla fall men Kevin kanske vill ha för han kommer hem ikväll och pizzadegen brukar jag spara i en plastpåse i kylen annars kan man även frysa in den.
 
Pizzadeg:
25 gram jäst
2.5 dl vatten
2 msk olja
0.5 tsk salt
5-7 dl vetemjöl
 
Värm upp vatten till 37 grader {fingervarmt}. Smula ned jästen i bunke och häll över lite av vattnet över jästen och rör runt tills det är upplöst. Häll i resten av vattnet och tillsätt salt och olja. Tillsätt vetemjölet, lite i taget. Vispa tills det blivit en fin deg. Låt jäsa i cirka 45 minuter under bakduk.

Mjöla och knåda degen på bord tills den är smidig. Sen kavlar du ut som små rektanglar, beroende på storleken du vill ha på calzonen. Lägg fyllning i ena kanten närmast dig som te x tomatsås, ost, skinka, lök eller som Kevin fyllde sina med skinka, banan och curry. Sen viker du in hörnen och rullar ihop den till en bulle, försök att nypa ihop skarven lite så inte det läcker ut ost och tomatsås under bakning.. Lägg på plåt med bakplåtspapper med skarven nedåt och grädda i mitten av ugnen cirka 10 min på 250 grader.

 

 Dagens pizza blev med prosciutto, salami, tomater, basilika, färsk chili och flingsalt. Basen är alltid krossade tomater {mutti} och osten var prästost samt parmesan.
 
Lite jobbigt att ändå idag för jag har tydligen bränt mig i gommen igår känner jag
så det svider varje gång man tar en tugga. Jobbigt läge..
 
GOTT!
 
Gårdagens pizza var med chevre, färsk sparris, tomater, pinje- & valnötter samt agave sirap och salt.
 
Tur man kan variera sig lite;)
pizza
2
Ellen

Ser SÅ gott ut!

Svar: Tack snälla Ellen =)
Linda

rememberthiis.blogg.se

Ser supergott ut :)

Svar: Tack :D
Linda