Delikatesser like a champ

Visste ni att man kan prenumerera på delikatesser? Borde varit något jag själv kommit på men Johanna Bergqvist som driver delikatessboxen.se var smartare än mig. Delikatessboxen passar alla som uppskattar ostar, charkuterier och god mat. Därför finns både recept, tips på passande dryck och handfasta råd för allt från nybörjare till hemmakockar för att utöver ostar och charkuterier laga något gott med i varje box.
 
Hos delikatessboxen får du riktig ost från riktiga mejerier. Du får aldrig billiga kopior utan de riktiga välsmakande originalen, därför har deras ostar i den mån det finns både skyddade ursprungsbeteckningar och rätt ursprung. Fransk ost kommer från Frankrike, Svensk ost kommer från Sverige. Det låter kanske självklart men tyvärr ser det inte alltid ut så i matbutikerna.
 

Det finns tre storlekar på delikatesboxarna; Lilla Delikatessboxen, Delikatessboxen Original och Stora Delikatessboxen. Boxarna är inte anpassade efter ett visst antal personer som färdiga matkassar. Oftast äter man ju ostar och annan god plockmat inte för att bli mätt utan för att ha trevlig tillsammans.

 

Skillanden mellan boxarna är att innehåller olika antal ostar, charkuterier och delikatesser. Självklart är det samma storlek på bitarna så du får givetvis mer i de störra boxarna men inte större bitar. Ju större box desto fler härligheter att sätta tänderna med andra ord. Leverans sker till hela Sverige..

 

Tips: Kanske ge bort en prenumeration i Julklapp?

Jag fick hem en orginal box ifrån delikatessboxen under veckan och wow vad mycket godsaker det var i den och har redan fått några favoriter. Tänkte skriva lite om vad denna månads box innehöll samt mina egna kommentarer om mina nya favoriter.
 
Gruyére Extra Grottlagrad (AOC):
Klassisk schweiziak hårdost på opastöriserad komjölk tillverkad i kantinen Frubourg ch av många ansedd som bland den godaste av hårdostar.
 
Kommentar: Eftersom jag jobbat i Delikatess i över 9 år så har jag smakat denna ost förut men den har aldrig varit en stor favorit, dock gillade jag den nu så min palett har utvecklats ytterligare.
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
West Country Farmhouse Cheddar
Äkta engelsk cheddar från West Country. Cheddar är inte varumärksskyddad utan kopieras flitigt runtom i världen med ett undantag; West Country Farmhouse Cheddar. Den cheddarosten får bara tillverkas i grevskapen Somerset, Devon, Dorset och Cornwall.
 
Kommentar: Jag har några favoriter ifrån ett annat märke där cheddarn är smaksatt, jag tror dom är mer mina favoriter än denna då jag tyckte den var ganska mild. Dock åt vi väldigt mycket lika saker igår så cheddarn kanske inte fick ut sin fulla rätt i min mun.
 
Soumaimtrain (IGP)
Mjuk tvättad franskost på pastöriserad komjölk producerad i Bourgogne och omsorgsfullt mognad i 6-8 veckor hos välrenommerade Hervé MonS.
 
Kommentar: Den här osten var riktigt god och mogen, det verkligen rann om den.
 
 
Stilton från Colston Basset (AOP)
En blåmögelost som fått sitt namn efter den lilla byn Stilton i England. Den smakrika ostem som är gjord på komjölk lagras i 3-4 månader och passar perfekt till pepparkakor.
 
Kommentar: Stilton är alltid Stilton, en Rolls Royce i delikatessdisken och det känner man när man äter den, mums är ordet! Det är den osten som går mest när det är dags för julmaten...
 
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Cacciatore (halv)
En klassisk Italiensk salami från Lombardiet. Cacciatore har en mycket gammal historia och man vet att longobarderna, som en gång grundade Lomvardiet efter romarrikets fall, troligen hade den med sig.
 
Kommentar: Kevin brukar alltid vilja köpa Fuett korv på affären och jag tycker den är så dryg att skala då den är så smal. Här har vi hittat en ny favorit där det är enkelt att skala av papperet, skivorna slinker in alldeles för lätt i munnen. Kevin har nästan tryckt i sig hela salamin själv redan, min lilla gourmand.
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Fikonmarmelad
En smakrik marmelad av fikon som passar utmärkt tull ost bland annat Coulommier, Gruyére och Roquefortost.
 
Kommentar: Perfekt marmelad som passar till många goda ostar.
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Serranoskinka
En utsökt lufttorkad skinka som kommer från vita grisar som betar i de spanska bergsområdena. Serranoskinkan är lagrad i 18 månader.
 
Kommentar: Jag brukar alltid köpa Serrano istället för parma då jag tycker det är bättre sälta i den, jag vet inte varför men just denna var det ingen wow faktor på. Jag tror dock att jag kommer göra chips på den, där snackar vi lyx snacks!
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
Snacks med herrgårdsost & rosmarin
Snacks med herrgårdsost och rosmarin från det lilla bageriet Lotta & Lena som båda delat sin passion för just bakning och tyckte att det saknades något som detta på marknaden.
 
Kommentar: WOW, jag är såld totalt på dessa snacks. Det går I N T E att sluta äta dom, får nästan låsa in dom i ett kassavalv för att kunna spara några.
 
Lucques oliver
Härliga gröna lucques, med en härlig frisk smak och fast kött. 
 
Kommentar: Dom här oliverna med kärnan kvar är sååå goda, perfekta i smaken och det är lika här. Svårt att sluta äta.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
Bombur
En riktigt speciell godbit av mjuk lakritskola med ett tunt lager av mjölkchoklad. Det vackra utseende påminner om havspolerad lava.
 
Kommentar: Jag smakade dessa för första gången igår kväll och nu är min fråga: VAART finns dom???? JAg åt 3 st sen hejdade jag mig, men seriöst vad gott! Ni vet sån där lång kola som heter käck? Det smakar som det i mitten och sen en härligt krämig choklad på utsidan. Aaaaaw, jag är såld!
 
Så klart hade vi handlat hemma ännu mer godsaker på dagen så nu är kylen sprängd med delikatesser.
 
Jag gjorde egen aioli till att doppa vårat bröd som jag rostar i ugnen med lite olja, rosmarin, flingsalt och chiliflakes samt ost. Det är bara att skiva upp skivor ifrån en baguette, lägga på galler, smaksätta och köra in i ugnen på 200 grader och rosta tills osten smält och skivorna har gått en gyllene färg.
 
Aioli
1 äggula
½ msk vitvinsvinäger
1 tsk senap {valfri}
2 dl rapsolja
salt och
peppar
2-3-4 krossade vitlöksklyftor
 
Vispa ihop äggulan, vinäger och senap. Häll försiktigt i oljan under vispning, först droppvis och sedan i en fin stråle. Rör ner den krossade vitlöken och smaka av med salt och peppar. Om aiolin blir för tjock, späd med några droppar vatten.
 
 
Tips: Vill du ha mer styrka tillsätt sambal oelek. Vill du ha mer örter, använda frysta som tex italienska kryddor från Findus eller så kör du i saffran för mer julsmak;). Passar perfekt till skaldjuren också..
 
 I glaset, LAB Reserva, Portugal. Nummer: 74312 hos systembolaget.
 
 
Sen har jag en liten kille här hemma som är måttligt förtjust i fondue så vi värme på det också.
 
Kan lova att vi la oss mätta och belåtna igår kväll efter att Kevin spöat mig i poker och tagit alla mina besparingar..
 
Nu ska jag smyga in i köket och snatta en bombur!
blogg - bloggse - dalarna - delikatessboxen - delikatesser - falun - tips