Tapas kväll

Igår kväll så var Elin & Rickard här på tapas kväll eller vad jag ska kalla det, vi ville testa lite nya saker som kokta kronärtskockor som vi åt parmesansmör till. Sen friterade jag även så sjukt goda klyftpotatisar, av både söt- & bakpotatis, jag har absolut fått mina nya favoriter i potatisvärlden. Jag kryddade den med en speciell krydda som fick mitt gomsegel att sjunga hallelujah! Eller ja, min gom vart i alla fall sönderbränd, så går det när man är tarv och ska smaka direkt när det friterats klart. Alltså, varning för superhet potatis!
 
Så klart bjuder jag på recept av både kronärtskockorna och potatisen. Le grande finale bestod av churros med egengjord chokladsås. Har du aldrig ätit churros så kan jag lova att du missat något och det är löjligt enkelt att göra så jag lovar att du fixar det. Nu kör vi..
 
Just ja, jag gjorde även småpizzor på smördeg, åh herre min gud. Finns det godare? Kommer aldrig äta vanlig pizza igen! Jag gjorde halva smördegen med mozzarella, chevré, parmesan, rostade pinjenötter, honung och ruccola. Andra halvan vart med mozzarella, pesto, ,oliver, parma, rostad & inlagd paprika, soltorkade tomater & ruccola. Skär dom i mindre bitar, lägg på en plåt med bakplåtspapper, på med dina ingredienser förutom vissa saker man har på efter gräddning som ruccola, pinjenötter, honung. Kör i mitten av ugnen på 200 grader cirka 20 min. Den med chevré är fenomenal!
 
 
 
Kokta kronärtskockor med parmesansmör
4 kronärtskockor
2 tsk salt per liter vatten
saft ifrån 1-2 citroner
 

Vrid eller skär av stjälkarna. Tag bort de nedersta bladen. Små kronärtskockor, sk kardborrar, har taggar på bladen. Klipp av dem. Skölj skockorna väl.

 

Mät och koka upp vatten i en stor kastrull. Tillsätt saltet, saften ifrån citronen och lägg i skockorna. Ungefärlig koktid för stora kronärtskockor är 30-50 minuter, för små 20-30 minuter. Lägg en tallrik över kockorna när dom ligger i kastrullen så dom håller sig under vattenytan. Tag upp dem med hålslev och låt dem rinna av väl.

 

När man äter kronärtskockor lossar man bladen med fingrarna, doppar bladen i smör och drar av den nedre delen av bladet med tänderna. Innan man äter bottnen, den verkliga delikatessen, tar man bort det sk skägget.

 

Parmesansmör

50-75 gram smör
2-4 msk riven parmesan
lite saft ifrån en citron

Blanda ihop och smaka av med salt och peppar.
 
 
 
Friterad klyftpotatis med rökt paprika
Bakpotatis
Sötpotatis
Olja, vanlig raps, majs eller friteringsolja.
 
OBS ingen fin, kallpressad olja {det kom Elin med igår ha ha, tur Willys ligger rakt över vägen} utan ta en "billig" på plastflaska, jag brukar spara flaskan och hälla tillbaka olja i den igen. Ni får ABSOLUT inte slå oljan i slasken, ta en gammal petflaska annars. Du kan återanvända oljan ett par ggr.
 
Skala och klyfta ned potatisen i lagom, lika storlekar. Kan säga redan nu att sötpotatisen är godast så ta mer av den;). Lägg potatisen i en kastrull och fyll med vatten, salta och koka cirka 10 min. Ta av ifrån värmen och häll av vattnet, låt potatisen ligga kvar i durkslaget och ånga av sig en stund.
 
Värm oljan i en gryta eller kastrull, jag använder alltid min gryta ifrån Le creuset, den passar perfekt. Jag har cirka 1/3 av grytan med olja, nästan hälften.. Nu kör jag aldrig med termometer då jag vet hur jag det fukar för mig med mina plattor, värme etc. Har du termometer så kör med den tills du känner dig bekväm att vara utan. 180 grader ska termometern visa och tänk på att inte ha fläkten igång OM det skulle ta eld för då går elden upp i fläktsystemet och det är inte det bästa och ha ett lock brevid OM det nu skulle ta eld så du kan släcka den snabbt. Häll för Guds skull inte vatten över grytan!
 
Har du ingen termometer så kör du på högsta värmen en stund och när du ser att det börjar bli varm, oljan börjar nästan dansa i kastrullen så kan du testa med en potatis, stoppa ned den och börjar det bubbla direkt så är oljan tillräckligt varm, då kan du vrida ned värmen några snäpp.
 
Tips, när du ska fritera, för att få bäst yta så rekommenderar jag dig att inte fritera så många potatisar åt gången för det blir inte bra helt enkelt och håll inte på och rör så mycket i början innan dom har fått en fin yta. Jag brukar fritera mina ungefär 3-5 min FÖRSTA gången, för du ska fritera dessa rackare en gång till precis innan servering. Så dom ska inte vara helt klara när du friterar dom första gången men dom ska vara på god väg.
 
Ta upp dom med en hålslev och lägg dom i en skål, rostfri, sen gör du nästa sats till alla potatisar är klara.
Nör jag friterar andra omgången brukar jag försöka att inte ha lika hög värme för då blir dom nästan svarta direkt när man stoppar ned dom. Jag vill att dom ska bli så där gyllenhärliga med krispig yta och lite mjuka inuti. Så andra gången du friterar, kör lite svalare. Sen när du tar upp dom brukar jag låta dom rinna av en stund på papper sen kommer magin, lägg dom i skålen sen kryddar du dom med rökt paprikakrydda {Paprika, smoked santa maria} och salt. Skaka om skålen ett par gånger så kryddorna riktigt blandar sig på alla potatisar, sen är det bara att hugga in men för guds skull tänk på att dom är brännheta i början! Mums vad gott, nästan så jag måste göra om ikväll igen.
 
Till detta gjorde jag 2 dipper, men för mig kunde jag lika gärna varit utan för dom är så vansinning goda. Dock verkade det som att den med vitlök gick hem hos Elin & Rickard, ja iaf Rickard för han älskar tydligen vitlök vet jag efter igår.. Så recept:
 
Vitlöksdipp
2 delar gräddfil
1 del creme fraiche
1 stor, riven vitlöksklyfta
lite honung
 
Blanda och smaka av med salt/peppar.
 
Pestodipp
2 delar gräddfil
1 del creme fraiche
2-3 tsk pesto, beroende hur kraftig smak du vill ha.
 
Blanda om och smaka av med salt/peppar.
 
Dom hade lite roliga öl med sig och jag fascinerades av dom vackra flaskorna och tänkte wow dom är säkert sjukt goda, bara för flaskorna var fina men allt är inte guld som glimmar. Jag smakade den där Organic Ale och usch vad jag grimaserade, det var rena rama ordleken i ansiktet. Det var alltså inget för mig och gick in på en hederlig stor stark. Rickard satt dock och njöt för fullt av dom, inte mig emot!
 
Dom hade med sig det här vinet och det var gott MEN lite för tamt för min smak till denna mat. Ett väldigt lättdrucket röd vin för dig som gillar det.
 
Älskade Doris var med och hängde, har en lite crush i den här donnan och blir såå sugen att skaffa en liten vovve till mig och Kevin men den drömmen får vara kvar i mitt huvud ett tag till.
 
Nu kommer vi då till den stora finalen. När jag frågade Elin vad vi skulle äta till efterrätt någon dag innan så var egentligen det enda kravet ifrån henne att det skulle vara något med choklad och jag kom på att churros var det bra länge sen jag gjorde så gav det som förslag och hon var lyrisk, det skulle vi äta!! Det här är löjligt enkelt och jag VET att du kommer fixa det här, inga problem alls. Litar totalt på dig! Och vad sjutton är churros då, tänker du! Jo, churros är ett spansk bakverk. En churro består av friterad deg baserat på vetemjöl. I spanien servera den tillsammans med varm chokladsås och så klart serverar jag den också så MEN det är också supergott att doppa dessa rackare i hallonsylt eller äppelmos.
 
 
Churros
2 1/2 dl vatten
75 g smör
1/4 tsk salt
2 1/2 dl vetemjöl
3 ägg
olja till fritering
strösocker & kanel
 
Koka upp vattnet i en kastrull tillsammans med smör och salt. När smöret har smält vispa i mjölet. Fortsätt vispa över medelhög värme i 1–2 minuter till en tjock och slät smet. Ta kastrullen från värmen.

Vispa äggen i en skål. Rör sedan ner dem i smeten och blanda väl.

Värm oljan i en tjockbottnad kastrull men går lika bra med en vanlig kastrull men tänk på att inte ha för hög värme, ha ett lock tillgängligt samt ha kastrullen på en mindre platta än vad kastrullens storlek är så rinner det inte ner olja på plattan om det råkar skvätta.
 
Fyll en spritspåse med smeten och pressa ut långa remsor i den heta oljan, klipp av dom med sax vid änskan storlek. Fritera tills remsorna är gyllenbruna, du får vända dom lite i oljan med hålsleven så dom får lika fin färg runtom. Låt dem rinna av på lite hushållspapper och rulla dem sedan i strösocker och kanel som du blandat ihop på en tallrik. Dom är godast samma dag man gör dom, men du kan spara smeten i din spritspåse om den ligger i kylen ett par dagar.



Chokladsås
4 dl mjölk
3 tsk maizena
300 g mörk choklad (minst 70 % kakaohalt)
2 1/2 dl grädde
1–2 msk strösocker
1/2 tsk kanel

 
 Vispa ihop mjölk och maizena. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i mjölken tillsammans med grädde, socker och kanel. Låt sjuda över svag värme till chokladen smält helt och chokladen är som en flytande tunn kräm. Servera varm eller kall med churros. 
 
Dom här så ofattbart goda, krispiga på utsidan och såå lätta och fluffiga inuti, som en dröm och min favorit är nog att doppa dom i hallonsylt. Det är bara att ta sin egna favorit på sylt eller varför inte nutella?
 
Nu måste jag gå och lägga mig ned en stund för jag har drabbats av abstinens från att skriva det här inlägget ha ha. Men om du testar något av receptet så vill jag höra om det, okej deal!?
 
 
 
 
choklad - chokladsås - churros - friterat - kronärtskocka - tapas
3
Marie Bergman

Älskar tapas!! =)

Svar: Vem gör inte de;)
Linda

Jennie bott i LA

OH mums mums mums!

Svar: Kan jag lova!! =)
Linda

Oslofru

Å herre gud så gott det ser ut :D <3

Svar: Jaaa men det var det med, vi åt typ ihjäl oss ha ha
Linda