Yummi Burger Night!

Förra helgen skulle jag och Madde gå ut och äta men Kevin var sjuk så han vart hemma och han beställde hamburgare så jag bjöd hit Madde på middag istället. Jag hade fått massor med mynta så vi startade kvällen med en mojito. Recept på den jag gör hittar ni HÄR.
 
 
Jag gjorde allt till hamburgare förutom brödet och jag testade på att göra en baconmajonäs, kanske inte låter så gott MEN det var det och recept ska ni så klart få. Picklad rödlök är också supergott till då den är superkrispig och man får en härlig syra ifrån den. Mera tillbehör var guacomole, grilloumi, pommes och rotfruktschips.
 
Majonäs
2 äggulor
1/2 msk vinäger
1-2 krm salt
3 tsk senap
1/2 krm vitpeppar
3-4 dl rapsolja
 
Mät upp gulor, vinäger, salt, senap och pepar i en bunke. Vispa ihop ingredienserna med en elvisp och häll i oljan först droppvis, sedan i en tunn stråle. Vispa tills majonäsen är tjock och blank.
 
Stek upp 1 paket bacon, knaperstekt ska det vara och lägg dom på ett papper efter så oljan får rinna av och kallna. Smula sönder baconet och blanda med med cirka 2 dl majonäs. MUMS! Detta använder jag istället för hamburgerdressing..
 
 
Picklad rödlök
2 röda lökar
2 msk rödvinsvinäger
2 msk strösocker
1 msk olja
1 krm flingsalt
 
Skala och skär löken i tunna skivor. Blanda rödlök, vinäger och socker tills sockret smält. Blanda i olja och salt. Låt marinera cirka 20 min.
 
 
Öl är så gott till hamburgare
 
Vi avslutade kvällen med choklad fondant, vaniljglass och halloncoulis samt ett glas rött, the wanted zin.
Mätta? Skapligt!
 
 
Choklad fondant
150 g mörk choklad
150 g smör, mjukt
3 msk strösocker
3 st äggulor + 3 hela ägg
3 msk vetemjöl, eller Maizena majsstärkelse
 
1. Smält chokladen över vattenbad eller i mikro och låt svalna lite.
2. Vispa smör och socker mjukt med elvisp.
3. Vispa först ner en äggula i taget, sedan resten av äggen.
4. Vispa ner mjölet och chokladen. Hit kan förberedas dagen innan.
5. Låt smeten bli rumstempererad, rör den mjuk om den förvarats kallt. Fördela smeten i formarna {muffins}. Hit kan förberedas samma dag.
6. Vid servering: Sätt ugnen på 200°. Grädda på galler i nedre delen av ugnen cirka 8 - 10 min, kanterna ska vara gräddade och mitten lös.
7. Ta ut och lossa kanten försiktigt på en form i taget. Servera med vaniljglass och halloncoulis eller färska bär.
 
chokladfondant - dessert - hamburgare - mojito - vin - öl
2
mamma mindy

Vilka fina bilder..man blir hungrig när man ser på bilderna..

Svar: Tackar :)
Linda

malin

picklad rödlök är något jag aldrig provat, går det att förvara eller måste de ätas samma dag? :)
tack för en jätteinspirerande blogg, jag önskar jag kunde göra hälften av allt du lägger upp!

Svar: Hej Malin, tack vad du är gullig pch vad glad jag blir över att du säger så :). Oj! Om du aldrig provat det MÅSTE du göra det, sååå gott och enkelt. Du kan absolut spara den, jag brukar förvara den i en sån där burk med lock man kan köpa. Som man spänner fast glaslocket med en hake. Haha bra förklaring, hoppas du fattar. Du kan spara den i kylen cirka 1-2 veckor. Du kanske kan spara den längre men jag lovar den tar slut direkt ändå;). Med vänlig hälsning, Linda
Linda