Fransk maräng med choklad & passionfruktscurd

Brukar du som jag, spara äggvitan i kylen när du har gjort nått som bara krävts äggula till!? Jag sparar den för det mesta och sen när jag har fått ihop några äggvitor så gör jag lite fransk maräng, bra att ha i skafferiet för man vet aldrig när man får besök och då kan man trolla ihop en sån här "bakelse". Denna gång använde jag mig även av mörk choklad i marängen, hade önskat att jag hade hasselnötter hemma för då hade jag även smaksatt med det.
 
 
• 3 äggvitor
• 2 dl socker
 
• 50 gram mörk choklad
 
 
Sätt ugnen på 125 grader. Lägg chokladen i en skål och ställ denna på ett vattenbad på låg värme. Under tiden som chokladen sakta smälter så häller du äggvitor och socker i en värmetålig skål. Skålen sätter du över en kastrull med sjudande vatten och vispar med en elvisp till en temperatur på 60-65 grader, cirka 5 min.

Ta skålen från värmen och vispa marängen sval och tjock. Marängen är färdigvispad när du kan vända skålen upp och ned utan att marängen åker ner. Häll i chokladen och rör om med något enstaka tag så att smeten blir vackert strimmig, inte ljusbrun.
 
Till min förtjusning så hade jag även fått massor av passionsfrukter så gjorde en curd på den.
 
 
6 st passionsfrukter
1 ägg
1 äggula
75 gram strösocker
50 gram osaltat smör
 
Vispa ihop ägget, äggula och strösockret. Smält smöret på låg temperatur och tillsätt äggblandningen när smöret är smält. Lägg en sil över kastrullen ha i passionsfrukterna så saften rinner ned i kastrullen och kärnorna ligger kvar i silen. Tryck på med en sked och rör om lite så du får ut så mycket saft som möjligt. Ställ kärnorna åt sidan och låt blandningen i kastrullen småputtra tills det tjocknat till sig, rör om hela tiden.
 
När den tjocknat så tillsätter du kärnorna och låt det svalna. Jag använde en glasburk med lock för att förvara min curd i kylen.
 
Hade även jordgubbar i kylen så mixade ner några sånna med strösocker och saften ifrån en lime. Passera i en sil och förvara i kylskåp. {Till 1 kg jordgubbar cirka 180 g strösocker}
 
Sen är det bara att montera ihop din lilla bakelse. Först på med curd, jordgubbscoulis, färska jordgubbar, granatäpple och toppa med florsocker. Hur enkelt som helst ;):
bakelse - maränger
1
Wilma Ahlborg

Alltså det där ser ju bara för gott ut! Åhåhåh, vill ha nu! Kramis, mysig blogg :)

Svar: Ha ha ja men du får trolla ihop lite då;)
Linda