Dinner @ Date Night

För 1 1/2 vecka sedan så hade jag en dejt och bjöd på 3-rätters. Tanken var nog inte 3-rätters från början men jag svävar lätt iväg och det blir lite roligare att kunna njuta av 3 rätter en längre tid under kvällen än 1 rätt. Förrätten vart ganska enkel då jag inte har lust att stå framför spisen hela kvällen, det var knappast syftet med kvällen;).
 
Förrätt: Tunnt skivad röbeta varvar med chevre, toppad med honung, rostade pinje- & valnötter samt lite flingsalt.
 
Varmrätt: Oxfilé med palsternackspure, rödvinssås och ugnsrostade tomater
 
Dessert: Dulce de Leche mousse toppad med mörk choklad, hasselnötter & färska hallon
 
 
Den här desserten är så enkel att göra, om du äger en sifon är det löjligt enkelt. Jag vispade ihop grädde, cirka 3-4 dl, och dulce de leche, 1/2 250 grams burk, i en skål så allt blandas om, en nypa salt tillsatte jag också. Häll i sifonen, skaka ett par gånger och vips du har en mousse. Alltså 2 ingredienser endast! Jag hittade Dulche de Leche i färdig glasburk på Willys för ett tag sen och det har bara stått i skåpet så nu vart den invigd. Märket är från Raffolait. Har du ingen sifon så vispar du bara grädde och blandar i dulche de leche efteråt, ställ i kyl fram till servering. So simple and so good. Vi var båda mycket mätta och belåtna, jag vart dock mätt otroligt fort och en viss herre slukade både sin dessert och halva min som jag inte orkade. En liten gottegris tror jag;).
 
Hoppas ni testar denna enkla dessert, kram.
.
3rätters - bloggse - dalarna - dessert - dulchedeleche - falun - kött - matblogg - middag - oxfile - yum