Jag föll för frestelsen, ordagrant!

Hej, Tjena! Inga storslagna frukostar idag, fick bli lite kvarg med nötter/goji, kaffe och juice. Iofs är jag inne på andra koppen kaffe redan, tog en innan promenaden så snart sitter jag väl bara på stolen och vibrerar ha ha!
 
Här sitter jag och hänger en stund innan jag ska göra mig klar och dra iväg med farmor en sväng. Måste bara säga vad jag gjorde i helgen, mitt sug var alldeles för stort, Janssons Frestelse!!!! Asså men seriöst killar och tjejer, hur gott!? Kevin äter dock inte det så jag har en hel form för mig själv, får nog bli det till lunch idag. Önskar dock jag hade några köttbullar, rödbetssallad och lite goda ägg toppade med majonäs och räkor till. Men jag klagar inte... ;)
 
Jag hann ta 2 bilder innan jag började sluka formen, jag VET at det inte är dom bästa bilderna men jag hade så bråttom. Kände hur suget tog över...Ibland händer det faktiskt! :D. Någon mer som fallit för frestelsen redan, vitsigt värre he he..
 
Janssons Frestelse
♦ 1 st gul lök
♦ 1 msk smör
♦ 750 g potatis
♦ 100 g ansjovisfilé
♦ 2 dl vispgrädde
♦ 1 dl mjölk
♦ 1 msk ströbröd {hade dock ingen hemma, går lika bra utan}
♦ Vitpeppar
 
Sätt ugnen på 200°.

Skala och skär löken i tunna skivor, fräs den mjuk i lite smör i en stekpanna. Skala potatisen och skär den i tunna strimlor. Smörj en ugnsfast form. Lägg i ett lager potatis, därefter lök, ansjovis och sedan resten av potatisen. Fördela ansjovisspadet över allt, häll på grädde och mjölk. Strö över ströbrödet och lite vitpeppar.
 

Grädda i nedre delen av ugnen ca 45-50 minuter.
 
 
bloggare - bloggse - dalarna - falun - frukost - janssonsfrestelse - mat - matblogg - recept