Gratinerad portabella: 3 ways!

När jag gjorde inlägget "Gratinerad chevretoast med smörstekta kantareller" så fick jag frågan av Linnea om man kunde göra en glutenfri variant på detta och så klart började min hjärna spinna direkt och därav kommer detta inlägg. Så klart funkar det med glutenfritt bröd men om man vill dra det en snäpp till så kör vi portabella som "bröd" i detta inlägg och jag bjuder inte bara på en fyllning utan 3 st olika så det passar nästan allas smaklökar. Detta är ett bra alternativ som förrätt eller som en vegetarisk rätt.
 
Det enda jag gjord med portabellan är att rengöra den och steka denmed smör i en stekpannan innan, sen la jag alla på en bakplåtsklädd plåt.
 
Fyllning 1 som ni ser på bilden ovan. Det är lufttorkad skinka av något slag i botten, parma, serrano, gårdsprosciutto etc och sen är det 1 st ägg ovanpå. Riven färsk chili*, salt men inte för mycket då skinkan ger sälta, färsk timjan & rosmarin.
 
* Om du har mycket färsk chili hemma som börjar bli dålig så stoppa den som den är i frysen så är det bara att ta fram den när du behöver och riva med rivjärnet direkt på maten, sedan lägger du tillbaka chilin i frysen.Jag har alltid massor med färsk chili i frysen och det blir som ett fint snö att riva över maten.
 
Fyllning 2 är en variant på den chevregratinerade toasten så det är smörstekta kantareller samt champinjoner i med vitlök, salt & peppar sen toppar du med chevre & persilja.
 
Variant 3 är färsk, hackad zucchini, skivad grön sparris samt tomater som jag smaksatt med pesto. Toppa med massor med riven parmesan samt färsk basilika. Smaksätt med salt & peppar.
 
Gratinera i mitten av ugnen cirka 20 min, du ser när ägget sätter sig. Man vill inte ha för överstekt ägg utan att det ska rinna ned fint över svampen när du skär i det. Värme 180 grader.
 
Kolla vad vackert det är, nästan så man blir tårögd!
 
 Jag toppade nog även med pinjenötter på den med chèvre!
 
bon appetit
 
 
bloggse - falun - förrätt - kantareller - matblogg - parma - portabella - serrano - svamp - tips
1
ɑ n n i k ɑ

Gott!

Svar: Ja, så gott !
Linda