Gubbröra 2 sätt

I lördags så gjorde jag 3-rätters till mig, Elin, Rickard och Elin´s föräldrar. Min förrätt blev en eller nej 2 gubbröror för jag gjorde 2 olika versioner, en med "klet" och en utan samt babyspenat och fröknäcke. Seriöst, gubbröra är så fantasiskt gott och varför äter man inte det oftare än till typ påsk, jul, midsommar etc? Jag är fortfarande sugen på det och skulle kunna äta en balja själv, eller en skotkärra...släpvagn? Och med ett gott knäcke som är ritkgit knaprigt till, mums! Passar även till att ha som fyllning till bakad potatis.
 
Min "kletiga" gubbröra vart dock väldigt rinnig men creme fraichen som var eko och jag tror även den var ej homogeniserats var otroligt lös i sig och det kunde jag knappast göra något åt MEN smaken var det inget föl på alls, mums mums mums.
 
Den kletiga gubbröran gjorde jag med matjesill och den utan klet med ansjovis så här får ni två olika recept beroende var du är ute efter. Jag toppade bara den kletiga gubbröran med den utan klet för ett extra lyft och den är så vackra färger med det gula från äggen, det gröna från dillen & gräslöken samt lite röd/mörklila från löken.
 
Gubbröra med ansjovis
1 ask ansjovisfiléer, 125 g
2 hårdkokta ägg
3 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
2 msk hackad rödlök
1 msk spad från ansjovisen
vitpeppar

Häll av ansjovisen men spara lite av spadet. Hacka den smått. Skala och hacka äggen. Blanda det med dill och löken, rör i cirka en matsked från spadet. Smaka av med vitpeppar.

 

Matjesill med matjesill
2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1 burk matjesill
3 hårdkokta ägg
1/2 rödlök (vanlig strlk), finhackad
2-3 msk gräslök
2-3 msk finhackad dill
salt & peppar efter smak
lite spa från sillen
 
Börja med att hacka ned löken samt dela matjesillen i lite mindre bitar. Hacka ned ägget och blanda alla ingredienser i en bunke och smaka av med salt och peppar. Man kan tillsätta lite spa ifrån sillen för extra smak. Låt stå i kylen ett tag innan servering, den brukar sätta sig lite bättre då.
 
 
Gott, jag sitter här så sugen på en tallrik nu. Brödet vi åt till var Leksands kullor med smaken Havssalt och frön.
 
 
 
ansjovis - bloggse - dalarna - falun - förrätt - gubbröra - matblogg - matjesill - recept