Nyheter och gamla favoriter från Cloetta

Cloetta släpper några nyheter och gamla godingar får åter träda fram för att svenska folket ska få njuta av sina gamla favoriter. Ni som följt min blogg ett tag vet att jag brukar få pressutskick från Cloetta när det släpps nyheter och jag vart glatt överraskan när tjejen från posten plingade på dörren igår och räckte över en kartong där det stod att det var från Cloetta. Tankarna vandrade iväg direkt innan jag hunnit öppna kartongen. Undra vad som som finns inuti!? Enhörningsgodis som smakar nutella? Lego godis som smakar salt kolasås med chili? Hmm.. jag borde nog kanske bli kontaktat av ett godisföretag så jag kan tillverka godis och slå säljrekord deluxe^^. Min hjärna är full av överraskningar..
 
Okej paketet innehöll varken enhörningar eller legogubbar men det innehöll en gammal goding från AKO, snören med colasmak, vanilj fudge, macadamia nötter, ny smak från läke(v)rol samt 2 nya smaker av Dentafresh. Kevin var lyrisk och kunde inte hålla sig från påsarna, ganska förståligt.
 
 
AKO frukt - en efterlängtad återlansering
2014 återlanserade AKO mint, Chok och grädd (tyckte det var nyss dom damp ned i brevlådan) då det fanns en stor efterfrågan bland många konsumenter. Många hade saknat AKO-kolan sedan den försvann och det uppmärksammade Cloetta på bland annat Facebook-grupper och namninsamlingar. Lanseringen mottogs väldigt positivt och AKO-kolorna är återigen populära produkter i godishyllan. Samtidigt har dom genom AKO:s egna Facebooksida förstått att många konsumenter även längtade efter AKO frukt.
 
Det är därför med stor glädje som Cloetta nu kan berätta att AKO frukt är tillbaka i sitt originalutförande med fyra olika fruktiga smaker. Produkten finns både i påse och som lösviktsgodis, och tillverkas enligt originalrecept.
 
Läkerol Ginger Lime
Läkerol med smak av ingefära och lime är en frisk pastill som både lenar halsen och fräschar upp andedräkten.
 
Detta är faktiskt den enda av alla smaker jag inte testat och just nu står min mage rakt ut av mätthet så tyvärr, jag kan inte ge er recension av denna. Smakar säkert helt underbart och man svävar som på rosa moln..
 
 Läkerol DentaFresh Strawberry Mint & Licorice Vanilla
Nu får Läkerol DentaFresh-familjen ett tillskott av två nya spännande smaker: Strawberry Mint och Licorice Vanilla. Läkerol DentaFresh är mjuka tuggpastiller som friskar upp din andedräkt och stärker dina tänder. Pastillernas höga xylitol, hela 50%, bidrar till att stopp syraattacker på tänderna och förebygger därmed karies. Gör det till en vana att ta två pastiller efter varje måltid..
 
Kan säga att den smaken med lakrits & vanilj så skulle jag kunna sätta i mig hela förpackningen på 2 minuter ungefär, om du älskar saltlakrits så kommer du älska denna. Kevin är såld på den med jordgubbssmak och jag förstår varför, den är riktigt god men lakritsen faller mig med i smaken.
 
Malaco snöre i colasmak
Malcos klassiska godissnören är en favorit bland båd barn som vuxna. Nu växer sortimentet med en läskande god smak av cola!
 
Jag tycker dessa smakar som cola flaskor och Kevin som cola nappar, jag blir förvirrad för jag äter aldrig nappar. Är det samma smak på nappar, flaskor och snören? Jag bryr mig inte vilken form dom har för goda är dom och Kevin har typ smällt i sig hela påsen..
 
Fina påsar till utseendet men det variera stort i både mängd och kvalité på påsarna. Jag skulle kolla hur mycket som var i påsen med nötter, eh typ hälften, nästan mindre av hälften av påsen bestod av nötter. En stor besvikelse.. Och när jag skulle öppna påsen med nötter så kan man riva av på ett ställe sen är den återförslutande under. Jag vet inte om något försökte vara rolig och skulle driva med mig för påsen var typ igenlimmad maximalt ovanför återförslutningen.
 
Så det slutade med att jag fick riva av påsen under återförslutningen, såååå fail på den. MEN vanilla fudge påsen innehöll desto mer produkter samt så fungerade återförslutningen på den påsen ifall någon undrar.
 
Så vad gojjar jag om för produkter dåå, vart lite bakvänt kanske;)
 
Nutisal Macadamia
Nu finns de fantasiskt goda macadamianötterna från Nutisal i egen förpackning. Nötterna är torrostade (utan olja) över öppen eld för att behålla sin krispighet. Torrostningen sker i Nutisals fabrik i Helsingborg. Njut av nöttern som snacks eller använd dem i bakning och matlagning.
 
Fick faktiskt ett recept medskickat men jag kommer hinna knapra i mig dom innan dom ens sett röken av dom övriga ingredienserna.
 
 
 
Lonka soft fudge vanilla
Oemotstådligt god vaniljfudge från Lonka - en populär produkt som funnits sedan 1920 i Nederländerna. Tidigare har produkkterna endast funnits att köpa som lösviktsgodis i Sverige, men nu lanseras den även i en fräsch och återförslutande påse (som faktiskt funkar ^^).
 
Ja jag skrev i början av inlägget att jag inte hade smakat läkerolen med ingefära & lime, skrev också att jag inte kunde smaka på den för jag var så mätt. Men ändå så pallade jag med att trycka i mig 3-4 st av denna fudge under denna period...suck!
 
 Kan tänka mig massor med goda recept att trolla ihop av dessa 2 ingredienser.. Vad sägs om tex vanilla fudge pannacotta med hackade macadamia nötter ovanpå!?
 
Alla produkter kommer finnas tillängliga i de flesta butiker från vecka 7, prisuppgifter har jag jag dock inte denna gång. Det blir surprise, surprise i butiken ;)
 
ako - bloggare - bloggse - cloetta - fudge - godis - läkerol - matblogg - nötter - pressutskick - snören