Tekakor med kummin & fänkål

Kevin är hemma från skolan idag då han har feber & hosta så jag kände att soppa passade bra till lunch och jag var så sugen på att baka tekakor så det var snabbt ordnat att trolla fram sånna till lunchen. Receptet är riktigt enkelt att göra och jag valde att smaksätta mina tekakor med kummin samt fänkål idag men det går lika bra att skippa kryddorna om man inte vill ha dom.
 
Tekakor
1 paket jäst
10 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
0.5 dl sirap eller socker
100 gram flytande smör
2.5 dl havregryn
5 dl mjölk
1 tsk kummin
1.5 tsk hel fänkål
 
Häll mjölken över grynen och låt stå i en kastrull en stund. Värm blandningen plus sirap och smör till 37°. Smula ner jästen i assistent och tillsätt degvätskan, blanda tills jästen löst upp sig. Mortla kryddorna tillsammans med saltet. Tillsätt mjölet, lite i taget, samt kryddorna i mjölkblandningen. Blanda samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla till platta tekakor. Jag gjorde olika storlekar beroende på hur hungrig man är så kan man ta en liten eller en stor :). Nagga med en gaffel, låt jäsa 20-30 minuter. Grädda i 225° i 10-15 minuter.
 
Den här degen jäste så fint och var helt underbar att arbeta med.
 
Ett helt lass med tekakor, jag sparade några framme och sen fyllde jag frysen. Smidigt att ta fram när sugen sätter in.
 
Dagens satt som en smäck;)
bloggse - bröd - dalarna - falun - matblogg - recept - tekaka - tekakor
3
Veronica Wallgren

Gott!

Svar: Supergott, du får göra ett lass själv:)
Linda

Emma -Merakibeauty.se

åh så söt liten korg :)

Svar: Ja visst är en söt :D
Linda

Robex Lundgren

mums

Svar: Oh yes!
Linda