Blåbärsbullar (Blueberry Buns)

Jag kom att tänka på ett par blåbärsbullar igår som jag bakade för några år sen och började kolla i mitt arkiv och hittade receptet som jag faktiskt la ut första gången 2011, jag minns att dom var riktigt goda och dom är som godast samma dag man bakat dom, dagen efter kan dom bli kompakta i konsistensen. Jag vart genast inspirerad över att baka dom igen och WOW, mitt minne svek mig inte för en sekund. Dom här mina damer och herrar, det är magiska bullar som man inte kan gå nog av så jag uppmanar er alla att baka dom.
 
Jag delade ut dom till höger och vänster till vänner igår, alla var lika lyckliga över hur goda bullarna var. Eftersom en sats blir 12 bullar och dom är som godast samma dag dom bakas så ville jag inte ens spara några, Kevin ville dock det så 3 st ligger kvar i köket och resten har delats ut.
 
 
 
//I came to think of a couple of blueberry buns yesterday that I baked a few years ago and started to look in my archives and found the recipe that I actually laid out the first time in 2011, I remember that they were really good and they are the best on the day they are baked, the day after they can be compact in texture. Right away I was inspired to bake them again and WOW, my memory failed me not for a second. These ladies and gentlemen, is magic buns that you can not get enough of, so I urge you all to bake them.
 
I shared them out to right and left to friends yesterday, everybody was happy at how good the buns were. Since a kit is 12 buns and they are best the day they are baked, I did´nt even save a few, Kevin wanted to saves some so 3 pieces remain in the kitchen and the rest has been distributed.
 
Blåbärsbullar
12 st

25 g jäst
75 gram smör
2 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
50 gram smör
3/4 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 1/2 dl blåbär
1 msk strösocker
1 msk majsstärkelse (eller potatispulver)
 
Ägg till pensling
 
Smula jästen i en skål. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör om tills lösts upp. Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den släpper skålens kanter. Låt jäsa övertäckt i 40 min.

Ta upp degen på mölat bakbord och rulla ut. Dela i 12 bitar och rulla till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt och låt dem jäsa övertäckta i 20 min.

Rör ihop smör, socker och vaniljpulver. Blanda blåbären med socker och majsstärkelse. Gör en fördjupning i varje bulle och klicka i smörfyllningen och blåbär.

Låt bullarna jäsa i 10 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 8-10 min i mitten av ugnen på 250 grader.
 
Blueberry buns
12 pc

25 g yeast
75 grams of butter
250 ml milk
135 gram granulated sugar
1/2 teaspoon salt
360 - 420 grams flour
 
Filling:
50 gram butter
75 gram granulated sugar
1/2 teaspoon vanilla powder (or 1 teaspoon vanilla sugar)
5/8 cup blueberries
12 gram granulated sugar
1 tablespoon cornstarch (or potato powder)
 
Egg for brushing
 
Crumble yeast in a bowl. Melt the butter and add the milk, heat to 98.6 degrees F. Pour the milk mixture over the yeast and stir until dissolved. Add sugar, salt, and most of the flour. Work the dough until it releases the shield edges. Let rise covered for 40 minutes.

Put the dough on a floured surface and roll out. Divide into 12 pieces and roll into balls. Place the buns on a baking sheet with parchment paper and let them rise covered for 20 minutes.

Stir together butter, sugar and vanilla powder. Mix blueberries with sugar and corn starch. Make a cavity in each bun and click in butter filling and blueberry.

Let the buns rise for 10 minutes. Brush with beaten egg and bake for 8-10 minutes in the middle of the oven at 482 degrees F.

 
 
Redo för ugnen// Ready for the oven
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Dom är så luftiga och underbart goda med den söta vaniljsmaken och blåbären som bryter av fint.
 
//They are so airy and wonderfully delicious with the sweet vanilla flavor and blueberries that breaks off nicely.
 
♥ yum ♥
 
baka - baking - bloggse - blueberry - blueberrybuns - blåbärsbullar - bullar - buns - dalarna - falun - foodblog - foodblogger - matblogg - recept - recipe
3
Jessica

Ser gott ut! :)

Svar: Tack :)
Linda

Elin Berg

Måste testa!!

Svar: Gör det :)
Linda

a n n i k a

Super mumsigt :D