Burger Sunday

Har tänkt mycket på slutet att det var längesedan jag åt hamburgare så igår slog jag till och Jesus kritsus vad jag njöt av detta. Mina tillbehör var pommes på sötpotatis samt saltgurka ifrån Sevan. Vet att jag tipsat om denna gurka förut men den tåls att tipsas om igen. Libanesisk hel, inlagd gurka från Sevan som är helt fri från E-nummer. Så jäkla krispig och god.
 
//It was a long time since I ate hamburgers so yesterday did it and Jesus Christ what I enjoyed this. My side dishes were sweet potato fries and pickled cucumber from Sevan. Lebanese whole, pickled cucumbers from Sevan which is completely free from E numbers. So freaking crispy and good.
 
Jag är en riktig sucker för pommes gjorda på sötpotatis och den måste så klart kryddas med smoked paprika krydda. Det borde vara lag på att alla affärer har den kryddan i sitt sortiment, tyvärr är det inte så. Jag brukar hitta den på te x Hemköp och då köper jag på mig 2-3 burkar direkt. Gårdagens pommes smaksatte jag även med mitt srirachasalt samt finhackad persilja sen toppade jag med färsk chili.
 
//I'm a real sucker for fries made from sweet potatoes and it must of course be seasoned with smoked pepper spice. Yesterday's fries , I set even with my srirachasalt and finely chopped parsley then I topped with fresh chili.
 
 
 Toppa gurkan med honung och färsk chili
 
//Drizzle some honey on top of the pickled cucumber and sprinkle with fresh chili
 
Min hamburgare har jag bara gjort på färs, salt och peppar. Tycker det räcker så, jag väljer hellre att tillsätta smaker i tillbehören.
 
//My burger I've only done on mince, salt and pepper. I´d rather flavor afterwards..
 
Istället för att använda färdig hamburgerdressing så gjorde jag min egna på majonäs, sriracha och några stänk worcestershiresås. Superenkelt och så jädrans gott, funkar lika bra att doppa stripsen i den dressingen.
 
//Instead of using bought hamburger dressing I made my own on mayonnaise, Sriracha and a few dashes Worcestershire. Super Simple and so darn good, works just as well to dip the strips in the dressing.
 
 Jag erkänner, skulle lätt kunna sluka allt just nu om jag hade det framför mig.
 
//I admit,I´ve got the cravings for this right now
 
Förutom dressing på hamburgaren så hade jag även blandad sallad, rödlök, tomat, dubbel ost, knaperstekt bacon, chili och ketchup från Heinz. Älskar deras ketchup i glasflaskor, känns lite retro och härliga. Och så klart goda.
 
//Besides dressing on the burger I had mixed salad, red onion, tomato, double cheese, crispy bacon, chilli and ketchup from Heinz. Love their ketchup in glass bottles, feels a bit retro and lovely. And of course good.
 
Så där har vi gårdagens lunch som tog mig med storm, brödet kanske ser lite bränt ut MEN det är det inte. Riktigt krispigt och gott då jag alltid rostar det i en torr stekpannan, yum. Nu måste jag gå och få frukost i magen, detta gjorde mig så hungrig. Rena rama tortyren att knåpa ihop detta inlägg;). Kram
 
//So there we have yesterday's lunch which took me by storm, the bread might look a little burned but it is not. Really crunchy and delicious as I always roast it in a dry frying pan, yum. Now I have to go and get breakfast in the stomach, it made me so hungry. It was a torture to put together this posts;). Hugs
bloggse - cheeseburger - dalarna - dressing - falun - food - foodblog - foodblogger - fries - hamburgare - hamburger - matblogg - ostburgare - strips - sweetpotato - sötpotatis - yum
3
Matilda

Hej, hur gör du dina sötpotatispommes? Jag ÄLSKAR det, men har aldrig fått till det lika bra hemma som ute på restaurang!

Svar: Hej Matilda.
Brukar du fritera dina pommes 2 ggr? Det gör jag varje gång, de första gången ganska länge på längre temp och andra gången, precis innan servering på lite högre värme. Hoppas du lyckas bättre denna gång =)

Mvh Linda
Linda

Matilda Berlin

Men herre vad gott det såg ut!

Svar: Visst gör det =) Och gott kan jag lova att det var!
Linda

Emelie

Hej Linda,
Jag har en fråga angående smoked paprika kryddan.
Jag har viljat testa sötpotatis pommes så länge nu med smoked paprika på som du alltid rekommenderar,
Idag köpte jag en i affären & det var Santa Marias "Paprika smoked" på sån vanlig liten glasburk, denna:

http://www2.santamariaworld.com/globalassets/_products/spices/paprika-smoked.png

När jag smakade den idag bara några korn för att testa smaken, så smakade den bränd cigarettrök i princip.... Är det denna du använder På dina pommes? Och blir den godare på sötpommesen?

Mvh Emelie

Svar: Hej Emelie,
Förlåt men kunde inte låta bli att fnittra lite när du beskrev smaken på paprikan, så ska den verkligen inte smaka. Det är absolut den burken. Jag som hatar allt vad cigarretter heter så smakar det inte så när man äter det med pommesen, hoppas du vågar ge det en chans?

Dom blir supergoda oh alla som har ätit det hemma hos mig är totalt såld, på med lite salt också =).

Mvh Linda
Linda