Nutellaglass med smashade hasselnötter

I Fredags så gjorde jag nutellaglass till mig och Kevin och detta recept är vädligt enkelt att göra (som jag älskar). Jag använder mig av min lilla glassmaskin ifrån OBH Nordica, (en liten blå) och detta recept räcker precis till en av dom skålarna. Eftersom vi bara är 2 i denna familj så räcker det gott och väl för oss.
 

Nutellaglass

2 dl vispgrädde
2 dl standardmjölk
25 g nutella
2 äggulor
0,75 dl socker
15 g rostade, krossade hasselnötter

 

 

Vispa äggulor och socker till en fluffig ljusgul smet. Jag använde min köksassistent..Häll grädde och mjölk i en kastrull, låt koka upp. Rör i nutellan och låt den lösa upp sig under omrörning, dra av kastrullen från plattan.

 

Häll försiktigt och under omrörning ner den varma gräddmjölken i äggvispet. Häll sedan tillbaka allt i kastrullen och sjud upp till 83 grader. Det här momentet är för att glassen ska bli extra len och krämig. Det blir ingen katastrof om du väljer att hoppa över steget med återuppvärmning. 

 

Låt glassmeten stå och svalna en stund i rumstemperatur sen är det bara att hälla ner glassen i glassmaskinen och följa tillverkarens instruktioner.

 

Har du ingen glassmaskin ställer du in smeten i frysen, men då är det viktigt att du under tre till fyra timmars tid regelbundet rör om i glassmeten, var tjugonde minut tycker jag blir bäst. Gör du inte det blir glassen bara isig och mindre god.

 

Servera gärna med färska hallon och nötkross.

 

 

 

Nutella - bloggse - dalarna - falun - glass - matblogg - recept
2
emeliesandelia.se

Så gott det ser ut! :D

Svar: Tack :)
Linda

Josefin Nilsson

Åh vad gott det låter! :)

Svar: :D
Linda