Vetebullar, 4 olika sätt

Hej, hoppas allt är bra med er? Igår kväll så bakade jag bullar och jag gjorde inte bara en variant utan 4 st olika av 1 sats deg. Tänkte att det kan vara kul att testa olika så några blev med kanel & kardemumma, sen gjorde jag en längd som jag fyllde med nutella, några bullar med vaniljfyllning samt 6 st kanelbullar som fick gräddas ihop i en ugnsfast form och som toppades med massa glasyr. Kan säga att det gått åt ganska mycket bullar redan och har hunnit gett bort lite också. Madde kommer på besök ikväll så hon har turen att också få med sig lite bullar hem=).
 
Grundrecept vetebullar
150 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 dl socker
0.5 tsk salt
13 dlvetemjöl
 
Smält smöret i en kastrull. Häll på mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen och sockret i degvätskan i en bunke. Tillsätt salt och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk 30 minuter.
Rör ihop (medans degen jäser) ingredienserna till fyllningen.
 
Vaniljfyllning
75 gram smör, rumsvarmt
0.5 dl socker
1 msk vaniljpulver
 
Kanel & kardemumma fyllning
75 gram smör, rumsvarmt
1 msk kanel
0.5 msk malen kardemumma
 
Nutellafyllning
50 gram smör
100 gram nutella
 
 
Pensling och garnering
1 st ägg, lätt uppvispat
pärlsocker
 
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i tre bitar. Kavla ut till plåtlånga (40 cm) plattor, ca 1 cm tjocka. Bred på fyllningen. Rulla ihop från långsidan och skär i 3-4 cm bitar. Lägg dem med snittytan upp på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter tills de fått fin färg...
 
Vill du göra en sån här form med bullar och ställa fram på bordet med härlig glasyr på så lägger du bara ned bullarna i en smord form istället för på bullpapper och gör samma procedur med jäsning, äggpenslig samt socker. Vänta till bullarna svalnat efter dom är klara från ugnen så blandar du bara ihop florsocker med några droppar vatten till önskad konsistens och ringlar över bullarna.
 
Att försöka förklara hur man gör en fläta det vet i sjutton om jag är så bra på för detta var första gången jag gjorde en men jag kavlade bara ut degen som vanligt, smetade på smör samt nutella sen vek jag över ena kanten av degen till den andra och skar massa långa remsor som jag försökte fläta ihop ha ha. Ja skar inte av remsorna helt högst upp på degen så den höll ihop någonstans och när jag kom längst ned så vek jag under degen. Jag lyckades ju ganska bra eller hur? På med ägg och socker, låt jäsa sen kör du den i nedre delen av ugnen på samma grader ungefär 15 minuter.
 
Vilken smak skulle du välja?
 
Nutella - baka - bloggse - bullar - dalarna - falun - glasyr - kanelbullar - recept - vaniljbullar - vetelängd