Jul

Smaksätt din kola!


Förra veckan så gjorde jag kola i Maxi köket och då passade jag på att testa massor med olika smaker. Det här receptet nedan gjorda jag först och dom kolorna är jättgoda. Sen när jag skulle mixtra med andra smaker så bytte jag bara ut kakaon och ingefäran mot den smaken jag ville ha. Dom smakerna jag testade står längst ner...

TIPS;
När ni ska hälla i kolan i en form så använde jag en brödform som jag oljat lite, då blir det mycket snyggare bitar sen när ni ska skära upp dom...

* Tillagningstid: Över 20 min
* Svårighetsgrad: Medel
* Portioner: ca 80 st

Ingredienser

* 100 g smör
* 4 msk kakao
* 2 dl vispgrädde
* 3 1/2 dl strösocker
* 1 dl ljus sirap
* 2 msk glykos [Finns i Matvarubutik eller på Apoteket]
* 2 msk finriven. färsk ingefära

Gör så här

1. Smält smör i en tjockbottnad, rymlig kastrull. Dra kastrullen av värmen och vispa ut kakaon i smöret utan att det bildas klumpar.
2. Tillsätt vispgrädde, strösocker, sirap och glykos. Koka kolan tills den är 120°C eller lite längre om man vill ha en hård kola. Har du ingen termometer kan du i stället göra kulprovet. Tillsätt ingefäran och rör om.
3 .Smörj en form (ca 20 x 30 cm) med lite olja, eller täck den med bakplåtspapper. Häll smeten i formen och låt stelna i minst 4 timmar, gärna över natten.
4. Klipp eller skär ut kolor i önskad storlek.

Glykos = Tillsätts för att kolan inte ska sockra sig samt hålla sig seg och blank.

Polkakola
Byt ut kakaon i grundreceptet mot 1 msk vaniljsocker
Byt ut ingefäran mot 1 påse polkagrisar som du krossar/hackar ner
Några droppar pepparmintsolja
Röd karamellfärg

Polagrisarna och pepparmintsoljan/karamellfärgen tillsatte jag precis innan jag skulle hälla upp smeten i formen.

Saltlakritskola
Byt ut ingefäran mot 1 påse turkisk peppar, krossa dom till fina bitar och tillsätt i smeten inna du häller upp i formen.

Saffranskola
Byt ut kakaon mot 1 msk vaniljsocker
Byt ut ingefäran mot 1 påse saffran

Jag tillsatte saffranet tillsammans med vaniljsockret så det fick koka med till 120 - 122 grader.

Pepparkakskola
Byt ut kakaon mot 1 msk vaniljsocker
Byt ut ingefäran mot 1 msk pepparkakskryddor

Koka med.

Citronkola
Byt ut kakaon mot 1 msk vaniljsocker
Byt ut ingefäran mot citronessens, cirka 1/2 flaska (sån flaska som karamellfärg)
Gul karamellfärg

Jag hade inte i citronessensen/karamellfärgen förräns jag skulle ha i smeten i formen.

Hoppas jag inte glömt någon smak nu då, men det är bara att testa sig fram. Bara fantasin sätter sina gränser. Favoritsmaken för mig var nog citron & saffran, mums. Kunderna gillade det mesta ha ha.. Men är man lakritsälskare så kommer man älska den kolan, samma med polkagriskolan osv...

Lycka till i julstöket ;)