Plock & pizza

 
Den här osten var det jag köpte hos Stora Lunån. Doris blå, en blåmögelost med mycket smak. Kevin gillar tyvärr inte dessertostar men jag njuter gärna av dom. Vi passade på att äta lite plock innan middagen i Söndags så då fick jag avnjuta Doris Blå med lite marmelad till. Pizzabak vart det till middag..
 
 
Jag gör det alltid enkelt för mig och använder Mutti´s krossade tomater som "pizzasås".
 
Pizzadeg:
 
· 25 gram jäst
· 2.5 dl vatten
· 2 msk olja
· 0.5 tsk salt
· 5-7 dl vetemjöl
 
Värm upp vatten till 37 grader. Smula jästen i bunke och häll över lite av vattnet över jästen och rör runt tills det är upplöst. Häll i resten av vattnet och tillsätt salt och olja. I med vetemjölet, lite i taget. Blanda tills det blivit en fin deg. Låt jäsa i cirka 45 minuter under bakduk.
 
Kavla ut degen, jag gör mina degar ganska tunna, på med tomatsås och osten.
 
På med resten av dina ingredienser och in i mitten av ugnen på 250 grader 10-15 min.
 
Belåtna..
 
 
Imorgon kommer recept på sega chokladkakor som jag bakade idag, sjukt goda.
delikatesser - mat - middag - pizza