Färsk pasta med bacon, örter och skogens guld

Igår gjorde jag en supergod pastarätt här hemma med väldigt enkla ingredienser, det behövs inte så mycket för att en rätt ska bli god bara man använder råvarorna på rätt sätt och med massa kärlek.
 
That feeling when something good is going on in the kitchen ♥
 
 
Jag har massor med kantareller i frysen som min mamma plockat och förvällt till mig så jag måste bli bättre på att använda det mer. Bacon eller pancetta funkar superbra tillsammans med svamp och ger en riktigt god sälta som lyfter svampen ett snäpp. Parmesanen är också salt i sig så smaka av maten innan du tillsätter salt OM du ens behöver tillsätta salt. Jag gjorde inte det i denna rätt..
 
Love, passion, wine and music is the key to perfection in the kitchen
 
Ett nytt favoritvin som även är ekologiskt, Cono Sur Cabernet Sauvignon Carmenere 2014 ifrån Chile. Mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, rosmarin, kanel, kakao och lakrits. Kostar 89:- och har nummer 6586 på Systembolaget, länk till vinet finns --> här.
 
 
Färsk pasta med bacon, örter & skogens guld
2 personer
 
1 paket bacon {eller pancetta, jag hade bacon hemma}
80 gram kantareller
2 st ägg
cirka 40 gram riven parmesan
1 st liten gul lök
1 knippe färsk timjan
1-2 st vitlök, riven
1-2 tsk färsk rosmarin {beroende på hur mycket smak du vill ha}
Salt- & peppar
Olja
Smör
Färsk fettuccine
 
 
Koka upp pastavatten så det är klart när du ska till att koka din pasta.

Börja med att fräsa kantarellerna i smör/olja och tillsätt sedan strimlad bacon som får steka med till lite knaprigare yta. Tillsätt finhackad lök samt riven vitlök och hackad rosmarin som får fräsa med en stund.

Blanda äggen, den rivna parmesanosten samt timjan i en skål till en jämt smet.

Koka din färska pasta 2-3 min och häll av vattnet men spara lite till din pastasås.

Tillsätt pastan samt äggblandningen direkt ned i stekpannan med bacon/svampblandningen och rör om tills alla ingredienser har blandats, blir det för torrt kan man använda pastavatten att spä ut såsen med. Servera pastan direkt och toppa gärna med rostade pinje- eller valnötter samt färsk tomat.
 
 
 
 
Var svårt att sluta äta och dricka igår kan jag lova men idag är en ny dag med nya matupplevelser. Kram på er..
bacon - conosur - kantareller - matblogg - middag - parmesan - pasta - örter
1
rememberthiis.blogg.se

Ser jättegott ut :D

Svar: Tack :)
Linda