B-Day dinner på Bruntegården

När jag fyllde år i början av oktober så åkte jag upp med tjejerna på Bruntegården för att äta middag. Jag kände i år att jag inte orkade eller hade ingen lust heller för den delen att anordna någon sorts middag eller fest. Jag ville bara kunna sitta ner själv och njuta av en trevlig kväll tillsammans med dom 3 tjejerna som står mig närmst och inte ränna runt för att fixa massa saker. Varför jag valde Bruntegården är för att det är ett otroligt mysigt ställe och jag hade suget efter deras råbiff men som till min besvikelse hade plockats bort ifrån menyn berättade Magnus, snacka om jag vart ledsen. MEN nu menar jag inte att maten var dålig som vi åt men ni vet när man sett fram emot något så blir det inte riktigt som man tänkt. 
 
Hur som helst, kvällen startades med att Magnus kom ut med en liten godsak innan middagen. Denna strut var så jädrans god så jag hade nog kunnat satt i mig en hel släpvagn, rekommenderas alltså!
 
Bröd är ju alltid gott, eller hur? Med tillhörande smör ifrån Karl Tövåsens fäbod.
 
Griscrackers är också en favorit ifrån deras meny men jag uppskattar nog hellre krämen som var till i somras när jag var där, på jordärtskocka. Denna gång var det någon annan kräm som jag tyvärr inte minns nu he he.
 
 
Nu tog vi en fast 4-rätters meny. Jag tog även ett tillhörande vinpaket till maten så jag fick vin till varje rätt som skulle passa till varje rätt. Så medans dom andra tjejerna satt och sörpla på ett och samma vinglas kvällen igenom så hann jag dra i mig 4 st glas med 4 olika viner, törstläpp?
 
Rätt nummer 1: Tartar på Rådjur från Roslagen, syltade kantareller, syrad grädde, friterad renlav, samt löjrom från Kalix.
 
Helt okej rätt men det var både picklade kantareller, lök och syrad grädde, tyckte det var för mycket och syrabalansen vart lite off. Det vart för mycket syra helt enkelt {för min smak} och på toppen var den friterad renlav. Det tyckte vi var spännande och det var skogkänsla över maten, var det som var tanken så mitt i prick.
 
 
Rätt nummer 2: Smörstekt kungskrabba, morot, krondill samt stekt bröd.
 
Denna rätt med kungskrabba var nog favoriten DOCK alldeles för salt, det höll vi med om allihop. Vet inte vad som hade hänt där men förutom det så var det nog favoriten.
 
Rätt nummer 3: Vildsvinsnacke och korv kryddad med gröna enbär, mannagryn, svartkål, hasselnötter, kantareller.
 
Helt okej rätt, jag är inte så mycket för korv så hade kunnat klara mig utan den. Spännande att testa vildsvinsnacke och kul med mannagryn till maten som en kräm.
 
Rätt nummer 4: Blåbärsglass, blåbär från bygden, kubb samt kolasås gjord på vassle.
 
 
Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att blåbären tog över rätten helt? Man kände inte kolasmaken men mandelkubben tillsammans med blåbären passade perfekt tillsammans. Nu låter det som jag bara klagar, så var det absolut inte menat! Jag älskar Bruntegården och kommer snart tillbaka. Kul att testa nya saker och jag vet att tjejerna var mycket mätta & belåtna. Elin var så nöjd med middagen så hon har typ drömt om den sen dess och tagit med sig sin kille samt hans familj dit för en ny middag. Så nu ska hon även ta med sin familj dit he he där snackar vi bra betyg;).
 
Tack för en trevlig kväll alla inblandade och vad glad jag blev när även brorsan & Emilie dök upp helt plötsligt ♥.
bloggse - bruntegården - dalarna - födelsedag - matblogg - middag - restaurang - rättvik - vänner