Chocolate Chip Cookies

Jag bakade kakor igår, bäst att börja bunkra upp inför både min och Kevin´s födelsedag. Gårdagens kakor vart Chocolate Chip Cookies, jag gjorde halva degen med nötter och halva utan då Kevin inte är så förtjust i nötter. Har jag tur finns det kakor kvar när vi fyller år he he..
 
Dessa cookies är även perfekta att ha i frysen, du lägger bara kakdegen i frysen och så är det bara att ta ut, skiva upp och grädda efter behov. Receptet går att variera i mängder.
 
Grundrecept
25 kakor
 
125 gram mjuk smör
1 dl råsocker
1 st ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 gram choklad
cirka 1 dl blandade nötter, valfritt {hasselnötter, paranötter etc}
 
Vispa smör och socker krämigt, rör sedan ned ägget. Blanda dom torra ingredienserna och vänd ned det i smeten. Hacka chokladen grovt och blanda med degen, tillsätt även nötterna här om du väljer att ha med nötter.Forma degen till en rulle {cirka 5 cm i diameter} och rulla in den i bakplåtspapper eller plastfolie. Frys den cirka 30 min.
 
Sätt ugnen på 180 grader. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 min.
 
Mjölk & kakor, barnsligt gott.
 
baka - chocolatechipcookies - choklad - falun - kaka - kakor - matblogg
1
rememberthiis.blogg.se

Mumsigt !

Svar: :)
Linda