Nyårsafton

Hej, hoppas ni haft ett bra nyår? Jag tänkte lägga in några bilder samt recept från min & Kevin´s nyårsafton som firades hemma hos oss med goda vänner. Var länge sen jag trollade till en fin dukning, man ska göra det lite extra fint ibland.
 
Jag älskar färska snittblommor och tycker det höjer mysfaktorn ett snäpp, många restauranger borde ta efter och införa det på deras bord. Att lägga ned lit extra tid på varje bord, det gör stor skillnad och man känner sig speciell.
 
Dom fina ljusstakarna i guld hittade jag faktiskt på Rusta för 50:-/st.
 
Välkomstdrinken bestod av 1 del limoncello och 3 delar champagne, färsk mynta samt frysta hallon. Kevin skålade i äppelcider som vi hade köot i en magnus size, han skulle så klart också få en flaska som poffar när man öppnar den:).
 
Förrätten var smördeg med grillat päron, chevré, luftorkad skinka, salami, ruccola, honung och flingsalt. Så supergott.
 
Skiva päron tunt och grilla skivorna på båda sidorna, jag hade på lite honung också så det blir lite karameliserat. Lägg ut en (tinad, om du använder fryst) smördegsplatta på en plåt klädd med bakplåtspapper. Jag brukar köpa fryst smördeg som redan är utskurna i fyrkanter, smidigt. Smeta på chevre över hela smördegen, lägg 2 skivor grillat päron på varje platta. Det är 4 hörn på en fyrkant och du lägger en päronskiva längst ut på två av hörnen. Ställ in plåten i mitten av ugnen och grilla på 200 gradera cirka 15-20 minuter, du ser när den börjar få färg. Kevin gillar dock inte chevre så han fick prästost på sin så det funkar lika bra.
 
Toppa med ruccola, lufttorkad skinka, salami, honung och flingsalt.
 
Varmrätten: Grillad oxfilé, pommes på sötpotatis med smoked paprikakrydda & flingsalt, smörstekt paprika & broccoli, bearnasisesås, rödvinsssås och picklad röd lök. Jag hade gjort ugnsrostade tomater med MEN som jag glömde bort. När jag vaknade dagen efter så var det de första som slog mig att dom stod kvar på bänken med folie över sig. Gjorde inget för alla var såå nöjda med maten i alla fall.
 
Riktigt gott!
 
Uppfriskande drink mellan varmrätt och dessert.
 
 
Dessert: Chokladfondant med nutella, dulche leche glass och färska bär. MUMS! Chokladfondaten är såå enkel att göra och jag har aldrig lyckats köra den torr utan det rinner sm lava ur den med choklad varje gång. Denna gång testade jag även att smaksätt den med nutella, dock vet jag inte om det smakade så mycket. Hur som hest som var den to die for!
 
Detta är vanligtvis inte en bild jag skulle lagt upp MEN jag ville bara visa hur det rinner så underbart ur den.
 
 
Chokladfondant:
150 g mörk choklad
150 g smör, mjukt
3 msk strösocker
3 st äggulor + 3 hela ägg
3 msk vetemjöl, eller Maizena majsstärkelse
ev 1/2 - 1 dl nutella
 
Smält chokladen över vattenbad.Vispa smör och socker mjukt med elvisp.Vispa först ner en äggula i taget, sedan resten av äggen.Vispa ner mjölet och chokladen samt nutella om du använder det.. Hit kan förberedas dagen innan, förvara i kyl.
 
Servering: Låt smeten bli rumstempererad, rör den mjuk om den förvarats kallt. Fördela smeten i formarna. Jag använder stora muffinsformar. Sätt ugnen på 200°. Grädda på galler i nedre delen av ugnen cirka 8 - 10 min, kanterna ska vara gräddade och mitten lös.Ta ut och lossa kanten på en form i taget, stjälp upp på assiett. Pudra ev med florsocker och servera med en kula vaniljglass och färska bär.
 
God fortsättning på det nya året önska vi er.
bloggse - chokladfondant - dalarna - dessert - falun - fondant - förrätt - matblogg - middag - nyårsafton - recept
1
Josefin

Oj vilken fin dukning! :)

Svar: Tack snälla :)
Linda